Vastuullisten materiaalien saatavuudesta

26.03.2020

Telaketju 2 -hankkeessa yrityksille tehdyn alkukartoituskyselyn perusteella toimijat haluaisivat hyödyntää nykyistä enemmän kierrätettyä materiaalia tuotteiden valmistuksessa. Myös kierrätysmateriaaleista valmistettujen tuotteiden valikoiman lisäämiseen on halukkuutta. Kyselyn perusteella monet asiat kuitenkin estävät tai vaikeuttavat kiertotaloutta, kuten epävarmuus kierrätettyjen materiaalien saatavuudessa tai niiden korkea hinta.

Kierrätettyjen materiaalien saatavuutta ja hintaa selvitettiin osallistumalla syksyllä 2019 ja keväällä 2020 kangasmessuille. Tavoitteena oli selvittää, millainen on tämän hetkinen vaatetustekstiilitarjonta kaupallisiin käyttötarkoituksiin. Messut olivat noin 2000 näytteilleasettajan Premiére Vision ja hieman pienempi Avantex Pariisissa sekä Polarstoff Vantaalla.

Näytteilleasettajien mukaan kestävää kehitystä, eettisesti ja ekologisesti tuotettuja tai kierrätettyjä materiaaleja kysytään koko ajan enemmän, kun vielä muutama vuosi sitten ei juuri yhtään. Kysynnän kasvaessa tarjontaa tulee koko ajan lisää. Markkinointiviestinnän perusteella valmistajat ovat hakeneet sertifikaatteja, ja tällaisia kankaita on helppo löytää messuilta.

Selvityksen perusteella vastuullisia tai ekologisia tekstiilejä on tarjolla paljon, ja melkein kaikki yritykset markkinoivat tuotteitaan kestävän kehityksen mukaisiksi. Tuotesuunnittelijoille markkinoidaan materiaaleja varsin näyttävästi, mutta voiko viestintään luottaa.

Lue lisää messuilla tehdyistä havainnoista (artikkeli on julkaistu LAB-ammattikorkeakoulun muotoilun vahvuusalueen blogissa 20.3.2020)

Seinällä kaksi oranssia posteria

Näyteikkunassa valkoinen takki, lasissa teksti "recycle keep our earth"

Kuvat 1 ja 2. Esimerkkejä yritysten käyttämästä infografiikasta Avantex- ja Premiére Vision -messuilla. Kuvaaja: Minna Cheung

Minna Cheung 

Kirjoittaja työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa Puettavan muotoilun lehtorina ja asiantuntijana Telaketju 2 -hankkeessa. Hän on kiinnostunut vastuullisesta ja innovatiivisesta vaate- ja asustesuunnittelusta yhdistettynä uusiin liiketalousmalleihin.