Logot uusiksi ja työvaate kiertämään

05.08.2020

Edustava työvaatetus on yrityksen käyntikortti, ja sen on oltava kunnossa. Sen sijaan että yritys perinteisen mallin mukaan teettäisi ja ostaisi työntekijöidensä vaatteet varastoon, vaatteet on mahdollista vuokrata. Vuokrattu työvaate ratkaisee monta ongelmaa: vaatteisiin ei tarvitse kerralla investoida suurta summaa rahaa ja samalla niiden pesu ja huolto voidaan ulkoistaa.

Vaate palveluna -malli sopiikin työvaatteille erinomaisesti. Mallin mukaisesti vaate itsessään ei ole myynnissä, vaan palvelu sen ympärillä. Vaate palveluna -mallista voit lukea lisää täältä.

Yrityksen logon näkyminen vaatteen rintapielessä tai vaatteen selkämyksessä on tärkeä osa brändin rakennusta ja esimerkiksi työmailla se saattaa olla myös turvallisuustekijä. Yksi työvaatteen vuokrauskierron kriittisistä vaiheista liittyykin yritysten logoihin ja niiden vaihtoon. Suurten yritysten kohdalla tämä ei niinkään muodostu ongelmaksi, sillä kun työntekijöitä on paljon, ovat tarvittavien vaatteiden volyymit suuria.

Pienempien asiakasyritysten kohdalla saattaa kuitenkin olla niin, että vaatteen palautuessa vuokraajalta pesulaan se jatkaa matkaansa vuokrattavaksi aivan eri asiakkaalle. Tässä vaiheessa on olennaista, että yrityksen logo saadaan nopeasti ja siististi irrotettua vaatteesta ja kiinnitettyä uusi tilalle. Miten saada erilaiset logot vaihdetuksi kustannustehokkaasti ilman, että tuotteen ulkonäkö kärsii?

Telaketjussa pyrimme ottamaan selvää, kuinka ongelmaa on lähdetty ratkaisemaan maailmalla. Suoraa vastausta tekniseen logojen vaihtoon ei löytynyt, vaan ratkaisuja oli tarjolla pikemminkin systeemiselle tasolle.

Syystä tai toisesta varhaisessa vaiheessa kierrosta poistuneet, käyttökuntoiset työvaatteet on meillä ja muualla tunnistettu ongelmaksi. Niiden hyötykäyttöä ajatellen on käynnistetty useita hankkeita. Monet hankkeista keskittyvät työvaatteen koko elinkaaren pidentämiseen sekä mahdollisimman tehokkaaseen ja resurssiviisaaseen kierrättämiseen silloin, kun vaatteen käyttöikä on lopussa. (Työ)vaatteen mahdollisimman hyvin toteutuvan kierron kannalta monomateriaalisuus on yksi avainsana.

Myös monet yritykset ympäri Euroopan ovat ryhtyneet yhteistyöhankkein taklaamaan tätä haastetta. Esimerkkinä tästä on Wear2wear. Se on useamman yrityksen muodostama konsortio, jonka visiona on valmistaa korkealaatuisia tekstiilituotteita 100-prosenttisesti kierrätetyistä materiaaleista. Mukaan on pyritty saamaan tekstiilin koko kierto kuituvalmistajista aina kierrätyslaitoksiin asti.

Logon nopea ja siisti vaihdettavuus tulee huomioida jo vaatteen suunnitteluvaiheessa. Uusia, helposti muokattavia teknisiä ratkaisuja kehitellään jatkuvasti. Esimerkiksi urheilu- ja moottoripyöräilyvaatteista tuttu modulaarisuus ja muokattavuus saattavat tarjota ratkaisuja toteutukseen. Tulevaisuuden materiaalit ja tekniikat voisivat tarjota täysin uudenlaisia tapoja logojen kiinnittämiseen. Miten olisi vaikkapa digitulostettu, helposti pesulapesussa poispestävä painatus? Oman haasteensa koko prosessille muodostavat työvaatteen vaatimukset – kestävyys ja pestävyys – jotka ovat täysin omanlaisellaan tasolla.

Elina Lundén
Energia- ja ympäristötekniikan opiskelija (Turun AMK)