Tutustumassa Turun second hand -tarjontaan

12.04.2024
Kuva Ecolocal Market Turusta, Turku AMK:n innovaatioprojektin opiskelijat

Teksti on julkaistu Baltic2Hand-hankkeen alla, jota rahoittaa Interreg Central Baltic -ohjelma 2021-2027 yhdessä Euroopan unionin kanssa.

 

Haastattelimme viittä turkulaista second hand -myymälää heidän liiketoiminnastaan, mukana oli kolme erilaista liiketoimintamallia. Kaksi oli yksityisiä kojukauppoja, kaksi luokitelluilla myyntijärjestelmillä ja yksi suurempi ketjulahjoituskeskus. Yksi yksityinen kauppa myy yksinomaan lastenvaatteita. 

Kasvanut kiinnostus second handia kohtaan

Kysyimme second hand -liikkeiltä alalla tapahtuneista muutoksista. Hintojen nousu on merkittävä muutos ja myyjät hinnoittelevat vaatteensa kalliimmiksi kuin ennen. Lisäksi markkinoille on tullut uusia kilpailijoita, ja kysyntä second hand vaatteille on kasvanut. Tähän liittyen asenteet ovat muuttuneet ja ihmiset suhtautuvat käytettyihin vaatteisiin positiivisemmin kuin ennen. Lisäksi on merkkejä siitä, että asiakkaat ostavat uuden sijasta käytettyä: ihmiset etsivät tiettyjä tuotteita, tai jopa lahjoja.

Haasteita laadun kanssa

Positiivisista muutoksista huolimatta haasteita on edelleen. Esille nousi ongelmia tuotteiden laadun kanssa, sillä lahjoitetut tai myydyt tuotteet ovat ajoittain jopa likaisia tai rikkinäisiä. Varkauksia, vaikeuksia saada näkyvyyttä markkinoilla ja ennakkoluuloja esiintyy edelleen, ja liiketoiminta on vahvasti kausiluonteista. 

Vaatteita lahjoitetaan paljon. Osa vaatteista ei ole myytäviä ja niiden onkin mentävä suoraan kierrätykseen. Tämä on haaste kirpputoreille, sillä vaatteiden lajitteluun kuluu paljon resursseja. Myymättömät vaatteet kierrätetään, lähetetään kansainväliseen avustustoimintaan, kerätään materiaaliksi tai lahjoitetaan toisille second hand -liikkeille. Kun vaatteita lahjoitetaan toiselle liikkeille, se tapahtuu yleensä yksityisistä kojuliikkeistä lahjoituskeskuksiin. Second hand –toimijat olivat kiinnostuneita kestävästä kehityksestä ja osallistuivat kiertotalouteen kierrättämällä, hyväntekeväisyydellä sekä uudelleenmyynnin kautta. 

Yhteistyö seocd hand -toimijoiden välillä

Second hand liiketoiminta on erittäin kausiluonteista. Viikonloput ja kesäaika ovat yleensä vilkkaimpia, kun taas talvet ja suuremmat juhlapyhät ovat hiljaisempia. Vuodenaikojen vaihtelut aktivoivat asiakkaita, samalla tavalla kuin perinteisillä vaatemarkkinoilla. Asiakkaiden hankkimiseksi toimintansa alussa kirpputorit ovat hyödyntäneet sosiaalista mediaa, puskaradiota sekä radiota ja muuta maksettua markkinointia, alennuskampanjoita ja lentolehtisten jakamista. Erilaiset sosiaalisen median alustat, kuten Instagram ja Facebook, osoittautuivat tehokkaimmiksi myyntiä ajatellen. Myös yhteistyö vaikuttajien kanssa oli tullut osa markkinointia. Muita tehokkaita markkinointikanavia olivat radio sekä kirpputorialusta Kirpparikalle. 

Tulevaisuudessa second hand –liikkeet uskovat näkevänsä lisääntyvää kilpailua ja entistä suurempaa kysyntää. Asiakkaat saattavat etsiä uudenlaisia tuotteita ja jopa tuotteista sellaisista kategorioista, jotka perinteisesti ostetaan uusina. Kuten olemme jo nähneet, verkkokaupat tukevat kivijalkamyymälöitä, ja second hand -ala odottaa enemmän yhteistyötä eri toimijoiden kesken. 

Muutokset markkinoilla

Kun vastaavia haastatteluja tehtiin vuosi sitten yrittäjiltä nousi huoli second-hand myymälöiden ylitarjonnasta. Huolena oli, että kaikkiin myymälöihin ei riittäisi asiakkaita. Tässä vaiheessa näyttää kuitenkin siltä, että huolet olivat onneksi tarpeettomia. Käytettyjen vaatteiden markkina on kasvanut niin paljon, että asiakkaita näyttäisi olevan riittävästi.  

Lisäksi liiketoiminta on edelleen samanlaista kuin viime vuonna, kausiluonteista mutta myös kasvussa. Yritykset etsivät uusia mahdollisuuksia säilyttäen samalla kestävän kehityksen perusarvonsa ja pitäen vaatteet kiertämässä kuluttajalta toiselle. 

Yhteenvetona voidaan todeta, että Turun second hand -liikkeet heijastavat kasvavaa suuntausta kohti kestävää kuluttamista ja budjettiystävällisiä löytöjä. Vaikka alalla on myös haasteita, toimijat ovat optimistisia tulevaisuuden suhteen. He odottavat innolla lisää kasvua ja yhteistyötä, jatkaen tärkeässä roolissa toimimista tietoisen kuluttamisen edistämisessä ja kestävämmän tulevaisuuden rakentamisessa. 

 

Innovaatioprojektin opiskelijat
Turku AMK