BLOGI

Telaketjun blogissa julkaistaan verkostoon kuuluvien yritysten ja organisaatioiden ajatuksia tekstiilien kiertotaloudesta ja työstä sen edistämiseksi.

Blogi on toimitettu. Toimituskuntaan kuuluvat Turun AMK:n hankeasiantuntija Marketta Virta ja suunnittelija Milla Popova.

Lue lisää

LUE UUSIN BLOGITEKSTI

Second-hand – uusi, kasvava ala vai tekstiiliteollisuuden disruptoija?

Mitä ihmettä tapahtuu seuraavaksi muodin maailmassa? Second-hand kasvaa, mutta toisaalta kamppailee markkinoista ultrapikamuodin kanssa. Vai kilpaileeko ollenkaan samoista markkinoista? Molemmat......

KAIKKI BLOGITEKSTIT

Second-hand – uusi, kasvava ala vai tekstiiliteollisuuden disruptoija?

Mitä ihmettä tapahtuu seuraavaksi muodin maailmassa? Second-hand kasvaa, mutta toisaalta kamppailee markkinoista ultrapikamuodin kanssa. Vai kilpaileeko ollenkaan samoista markkinoista? Molemmat......

Tunnistusteknologiat laitettiin suurennuslasin alle  

Tässä blogitekstissä esitellään Telavalue-hankkeen tutkimustuloksia tekstiilien tunnistusteknologioihin liittyen. Yhtenä osana hanketta oli selvittää tunnistusteknologioiden nykytilannetta ja......

Vaatteen käyttöiän tutkiminen avaa ovia vastuullisen kuluttamisen ymmärrykseen

Teksti julkaistu aiemmin LAB Focus -blogissaMuodin kulutuksen vastuullisuudesta puhuttaessa korostuu usein ajatus siitä, että vaatteiden pitkäikäisyys ja käyttökertojen määrä on lopulta......

Tuotesuunnittelun rooli kiertotalouden liiketoimintamalleissa edellyttää muotoiluajattelua

Teksti julkaistu aiemmin LAB Focus -blogissaTekstiili- ja vaatetusala on systeemisen murroksen keskellä. Ympäristön ja yhteiskunnan kannalta kestämätön lineaarisen talouden malli on tullut......

Second hand – jälleen uusi kiihtyvän kulutuskulttuurin mahdollistaja

Perinteisiä kirpputoreja, second hand -kauppoja, nettikirpputoreja ja hyväntekeväisyysmyymälöitä… Valinnanvaraa on, kun haluaa myydä itselle tarpeettomia vaatteita tai ostaa käytettyjä.......

Kiinnostavatko muodin kiertotalouden uudet liiketoimintamallit kuluttajia?

Muodin kestävyysmurroksen toteuttamiseksi tarvitaan uudenlaisia liiketoimintamalleja, jotka ovat sekä vastuullisia, että kuluttajille houkuttelevia. Siirtyminen perinteisistä lineaarisista......