Finlayson haluaa olla maailman läpinäkyvin kodintekstiilialan yritys – mitä haluavat asiakkaat?

11.06.2018
Kuvituskuvan pohjana käytetty Finlaysonin kuvaa

Kun aloin kirjoittaa tätä tekstiä, taustaoletukseni oli, että asiakkaiden mielikuva Finlaysonin vastuullisuudesta perustuu pääasiassa kannanottoihin ja mediaulostuloihin eri aiheista. Ilokseni huomasin, kuinka väärässä olinkaan! Kysyimme nimittäin huhtikuussa osana sidosryhmäkyselyä asiakkailtamme, mitä heillä tulee ensimmäisenä mieleen Finlaysonin vastuullisuudesta ja heidän ylivoimainen suosikkivastauksensa oli kierrätys ja kierrätystuotteet. Toisena tuli tuotteiden korkea laatu ja kolmantena ekologisuus ja ympäristö. Ulostulot ja kampanjat olivat vasta sijalla viisi. Oli hienoa huomata, että asiakkaamme tietävät jo nyt aika paljon vastuullisuudestamme ja konkreettisesta tekemisestämme eikä heidän tietämyksensä ole vain tiettyjen kampanjoiden varassa. Olemme siis onnistuneet tuomaan vastuullisuustekemisemme asiakkaiden tietoisuuteen etenkin tuotteiden kautta.

Kerrataanpa vielä, mistä Finlaysonin vastuullisuustyö on tehty. Ulostuloista eri yhteiskunnallisiin aiheisiin, kuten miesten ja naisten väliseen palkkaepätasa-arvoon, rasismiin tai seksuaalivähemmistöjen oikeuksiin liittyen. Toisaalta pitkäjänteisestä strategisesta työstä liiketoiminnan vastuullisuuden kehittämiseksi. Meille on tärkeää, että yrityksenä otamme kantaa, jos yhteiskunnassa on jokin epäkohta, joka vaatii huomiota, mutta toisaalta vastuullisuuden kehittämistyö esimerkiksi päästöjen vähentämiseen tai toimittajien auditointiin liittyen taas luo vankan pohjan kannanotoillemme.

Kuva: Finlayson

Palataanpa alkuperäiseen haasteeseen. Kuinka saada asiakkaat kiinnostuneiksi vastuullisuustekemisestämme ja kuinka viestiä vastuullisuusraportin tuloksista kiinnostavasti? Asiakkaamme ovat jo kiinnostuneita ja tietävät paljon vastuullisuudestamme, mutta on meidän tehtävämme yrityksenä kertoa mahdollisimman paljon ja kiinnostavalla tavalla, mitä olemme tehneet. Kysyimme asiakkailtamme myös, mihin vastuullisuuden osa-alueeseen meidän tulisi erityisesti kiinnittää huomiota ja selkeimpinä muista erottuivat tuotannon eettisyys ja työolot sekä ympäristöön liittyvät asiat. Onkin siis järkevää viestinnässämme panostaa erityisesti näihin kahteen osa-alueeseen, sillä niistä asiakkaamme odottavat ja haluavat lisää tietoa. Haaveemme olla maailman läpinäkyvin kodintekstiilialan yritys onkin hienosti linjassa myös asiakkaiden tahtotilan kanssa. Mielestäni on selkeää, että meidän tulee panostaa entistä enemmän etenkin läpinäkyvään viestintään tuotteiden valmistusketjuista.

Finlaysonin vastuullisuustyöstä voi lukea lisää täältä: www.finlayson.fi/vastuullisuus

Elli Ojala
Vastuullisuuspäällikkö
Finlayson Oy


Lue yritysten pohdintoja tässä blogisarjassa

Seitsemän Telaketjussa mukana olevaa yritystä halusivat oppia lisää vastuullisuuden viestimisestä asiantuntijoiden vetämässä työpajasarjassa. Nyt he kertovaan ajatuksistaan blogitekstien muodossa.