Vaatteet palveluna – Minkälaista arvoa sillä voidaan luoda kuluttajille ja kiertotaloudelle?

02.02.2021

Vaateteollisuudessa tarvitaan merkittävä muutos nykyisiin totuttuihin liiketoimintamalleihin. Tarvitaan siirtymistä sellaisiin malleihin, jotka edesauttavat siirtymistä kestävämpiin kulutustottumuksiin ja näin säästämään myös luonnonvaroja.  Yksi lupaavista tekstiiliteollisuuden malleista on palveluliiketoimintamalli, jossa tuotteen ostamisen sijasta kuluttajille tarjotaan esimerkiksi tuotteen lainaus-, jakamis- tai vuokrauspalvelua sekä omistamisen sijaan lyhytaikaista kokemusta tuotteesta. Jotta kiertotalouden uusista liiketoimintamalleista tulisi houkuttelevia ja jotta kuluttajat olisivat valmiita ottamaan niitä käyttöönsä, meidän tulee ymmärtää miten niistä saadaan kuluttajia kiinnostavia.

Esityksen jälkeen tiedät

  • Mitä tarkoitetaan vaatteet palveluna -mallilla?
  • Millaisia hyötyjä sillä tuotetaan kuluttajille?
  • Mitkä ovat mallin keskeisiä haasteita kuluttajan näkökulmasta?

Alustuksen pitäjä

Maria Antikainen vetää VTT:llä Sustainable Circular Business -tiimiä ja on tutkinut kiertotalouden liiketoimintamalleja laajasti erityisesti keskittyen uusiin palvelumalleihin, kuluttajaymmärrykseen ja nopeisiin kokeiluihin. Maria on toiminut VTT:llä vuodesta 2007 liiketoimintatutkimuksen parissa, ja hänellä on dosentuuri Tampereen yliopistossa.

Yhteystiedot

Maria Antikainen
VTT
+358 40 5124 260
Maria.Antikainen@vtt.fi

Voit katsoa esityksen diat myös täältä.

Esitys pidettiin 28.1.2021. Videon pituus on 33 min.